Керівник м/о класних керівників
Гвоздецька Людмила Олександрівна
Роль класного керівника у формуванні здорового способу життя
Класний керівник - це особа, яка за дорученням народу має повсякденний доступ до найдорожчого народного багатства – душі, розуму, почуттів дітей, підлітків, юнаків. Перед ним, з одного боку, моральні цінності, створені, вистраждані протягом століть, з другого – багатство народу,його майбутнє, його надія – молоде покоління. Класний керівник творить найбільше багатство суспільства - Людину …
В.О. Сухомлинський
Класний керівник – це організатор, вихователь спільної творчості дітей, батьків, учителів-предметників, психолога, соціального педагога, медичних працівників.
Одним із пріоритетних напрямків роботи класного керівника є формування здорового способу життя.
Василь Олександрович Сухомлинський писав у своїй відомій книзі «Серце віддаю дітям» : «… турбота про здоров'я – це найважливіша праця вчителя. Від життєрадісності, бадьорості дітей залежить їхнє духовне життя, світогляд, розумовий розвиток, міцність знань, віра в свої сили».
Виховання здорової людини, охорона її здоров'я – одна із основних проблем суспільства, зокрема школи. Вирішення проблем збереження здоров'я закладено в самій людині. Тому робота класного керівника полягає в тому, що дитині необхідно дати знання і розуміння проблеми формування, збереження, зміцнення та відновлення здоров'я,навчити дотримуватися правил ЗСЖ.
На початку навчального року проводиться організаційна робота. Класні керівники разом з психологом школи, соціальним педагогом, медичним працівником проводять моніторинг по зайнятості учнів у позаурочний час, медичні моніторинги, моніторинг фізичного та психічного здоров'я учнів. Класний керівник разом з практичним психологом, представниками учнівського самоврядування проводять анкетування та тестування учнів школи з метою виявлення їхнього ставлення до шкідливих звичок,їх психологічного стану, рівня самооцінки.
Узагальнення та аналіз моніторингу дає можливість підняти на якісно вищий рівень виховний процес навчального закладу, активізувати творчу діяльність класних керівників, спрямовану на збереження, зміцнення здоров'я, на формування здорового способу життя. Шукати нові методи виховання щодо збереження і зміцнення здоров’я молодого покоління.
Головне завдання в роботі класного керівника – розвиток кожної дитини, збереження її неповторності, розкриття її талантів та створення умов для духовного, розумового та фізичного вдосконалення.
І досягається це проведенням виховних робіт с класним колективом.
Робота класного керівника по формуванню здорового способу життя містить:
- моніторинг обізнаності стану здоров'я учнів;
- індивідуальна робота з учнями, схильними до шкідливих звичок;
- відвідування учнів вдома;
- виховні години;
- колективні творчі справи;
- батьківські збори;
- подорожі та екскурсії.
Важливо, щоб робота класного керівника не була епізодичною, а мала цілісний, системний характер.
Класний керівник повинен бути інформованим, обізнаним, компетентним, креативним. Тому особлива роль у розв’язані цієї задачі відводиться МО.
Робота МО спрямована на формування вчителів плідно працювати с учнями, враховуючи інтереси і запити самих учнів, індивідуальний підхід у виховній роботі, охоплює питання планування, організації та аналізу ефективності виховного процесу, різноманітних форм и методів роботи.
Одним із напрямів планування МО є «Формування здорового способу життя».
Тому на засіданнях МО розглядалися такі теми:
- формування позитивного відношення до здорового способу життя учнів шляхом упровадження активних форм виховної роботи;
- виховання в учнів стійких моральних ідеалів через виховання потреби у здоровому способі життя.
Питання, що розглядалися на засіданні методичного об'єднання
- формування здорового способу життя в сучасних умовах;
- формування системного підходу до вирішення проблем охорони здоров'я і життя учнів;
- фізичний розвиток як показник здоров'я учнів;
- профілактика шкідливих звичок;
- виховання свідомого ставлення до здоров'я як найвищої соціальної цінності.
Класному керівнику необхідно вибрати форми і методи, які підходять саме його учням, ближче їх віковим особливостям, їх вихованню.
Тому на засіданнях МО ми удосконалюємо методику проведення виховних годин, особливу увагу звертаємо на творчість колег, намагаємося впроваджувати в практику нові технології, які б давали позитивні результати у вихованні, шукаємо нові сучасні форми і методи роботи.
Таким чином, при проведенні МО, ми застосовуємо такі форми, як:
- Круглий стіл
- Семінар – практикум
- Обмін досвідом «Я роблю це так..»
- Калейдоскоп творчих ідей
- Виступ психолога
- Виступ соціального педагога
- Методичний фестиваль класних керівників
Важливу роль у просвітницькій роботі виховання навичок здорового способу життя МО відводить класному керівнику, його співпраці с батьками. Тому творчою лабораторією класних керівників були розроблені матеріали до батьківських зборів на такі теми:
- профілактика куріння та пияцтва;
- наркоманія та її наслідки;
- здоровий спосіб життя ; фізична активність та загартування;
- причини та наслідки алкоголізму;
- наркотики і статистика;
- профілактика негативного впливу стресу;
- алкоголь і діти.
На МО відбувається пошук сучасних форм і методів роботи класних керівників. Будуємо методичну роботу так, щоб кожен класний керівник міг розвивати свої здібності, ініціативу, творчий пошук та набути навичок дослідницької діяльності .
Творчою лабораторією класних керівників розроблено виховні заходи для всіх вікових категорій учнів на «Допомогу класному керівникові»:
- Мандрівка до острова скарбів «Здоров'я»
- Виховна година «Не будьте собі ворогом», 3 клас
- КТС «Здорово бути здоровим», 4 клас
- КВК « Твоє здоров'я у твоїх руках», 5 клас
- Тренінгові заняття «Життя людини – найвища цінність», 6 клас
- Ділова гра «Тютюн на лаві підсудних», 7 клас
- Усний журнал «Цигарка – ворог, зброя проти неї – ваша воля!»,8 клас
- Вікторина «Здоров'я і шкідливі звички», 9 клас
- Круглий стіл «Життя без нікотину можливе!», 10 клас
- Диспут «Геть куріння! Ми – здорове покоління!», 11 клас
- Агітбригада «Молодь обирає здоров'я»
Навчання ЗСЖ має бути системними і сприяти гармонійному розвиткові психофізичних здібностей учнів.
Робота з учнями повинна проводитись обдумано, груновно з урахуванням вікових особливостей кожного. Готуючи виховний захід класний керівник повинен знати інтереси, почуття, потреби учнів, враховувати суб’єктивний досвід школярів, які вони отримали на уроках основ здоров’я та основ медичних знань.
Важливо також врахувати особливості кожного класного колективу.
На заняттях основ здоров’я учні ознайомлюються з фізичними, духовними,естетичними та соціальними компонентами здоров’я, набувають навичок особистої гігієни, вчаться зберігати та зміцнювати здоров’я,надавати першу допомогу,усвідомлюють необхідність правильної екологічної поведінки стосовно себе та довкілля.
В старших класах учні вільно висловлюють свої думки через підготовку доповідей, рефератів, презентацій.
Вони мають активну позицію щодо ставлення до власного здоров’я.
Мої учні отримують додаткову освіту, спрямовану на формування ціннісного ставлення до здоров’я, на факультативних заняттях за програмою «Рівний - рівному». Учні десятого класу проводять волонтерську роботу с учнями молодших класів.
Тільки в спільній праці класного керівника с психологом,соціальним педагогом, батьками,медичним працівником ми можемо виховати здорову, творчу, гармонійно розвинену особистість - майбутнє нашої нації.